Kako izgleda savršeni jelovnik

Poslije unutarnjeg uređenja vašeg prostora i pristupa konobara, jelovnik, cjenik i pripadajuća vinska karta su vizualni mediji koji prezentiraju vaš objekt i ponudu. Jelovnik je svojevrsna reklama, prezentacija cjelokupnog imidža jednog ugostiteljskog objekta. Kao refleksija stila i kvaliteta on je najmoćnije marketinško sredstvo i zbog toga njegovoj izradi treba pristupiti ozbiljno i analitički. Jelovnik je prva informacija ponude u ugostiteljskom objektu pa je najvažnije da bude jednostavan za upotrebu, pregledan, čitljiv i jasan.

Prije kreiranja jelovnika treba analizirati tržište i odrediti najbolje rješenje za to tržište. Pokraj idejne tematike samog objekta valjalo bi obratiti pozornost i na ostale faktore. Nalazi li se objekt u blizini tržnog centra, škole, okružen stambenim prostorom ili je na šetalištu? U skladu s tim treba odrediti ciljnu skupinu po kojoj će te kreirati jelovnik. Jelovnik se može kreirati po starosti populacije mlađa ili starija, ili pak naglasak staviti na obiteljske posjete.

Kada izaberete ciljnu skupinu važno je prilagoditi ponudu. Preporuka je da se na jelovniku uvijek nađe jelo sa potpisom šefa kuhinje. Pri kreiranju jelovnika treba uvažiti i trenutni trend kada je u pitanju odabir namirnica i metoda obrade.

Raspored na jelovniku

Važno je obratiti pažnju na psihologiju gosta. Prema istraživanju većina ljudi prvo pogleda u desni gornji kut jelovnika. Tamo treba staviti najpopularnija jela. Zatim gledaju ka sredini gdje se trebaju nalaziti jela čija prodaja donosi najveći profit. Pokraj svakog jela ili pića treba stajati cijena. Nikada ne treba prelijepiti cijenu kod zamjene, jer ostavlja loš dojam kod gostiju.

Način slaganja jela u jelovniku razlikuje se od objekta do objekta. Jela se mogu složiti po redoslijedu konzumiranja. Primjerice: hladna predjela, juhe, topla predjela, riba, rakovi, školjke, gotova jela, jela po narudžbi, jela s roštilja, prilozi, salate i na kraju deserti.
Jelovnik se može kategorizirati i prema obrocima: doručak, ručak i večera. U ovom slučaju dnevni specijalitet, deserti i vina se pišu na odvojenim kartama.
Jela se mogu grupirati i prema namirnicama: jela od piletine, jela od ribe, jela od divljači i jela od tjestenine. Ako želite naglasiti neko jelo, treba napisati NOVO ili ŠEFOV SPECIJALITET, sa istaknutom tipografijom, ili drugim grafičkim rješenjem.

Izbor dizajna jelovnika

Izbor boje za jelovnik treba prilagoditi ambijentu restorana. Važno je obratiti pozornost na kvalitetu papira u jelovniku. Isto tako na korice i vanjski izgled, veličinu slova i čitkost. Ako dođe do izmjena ili dodataka, nikako prepravljati u jelovniku, nego tiskati nov. Jelovnik nikako ne smije biti loše vidljiv, nečitljiv ili zaprljan.
Etno restorani trebaju imati etno obilježja. Kod ovih jelovnika poželjno je ubaciti motive kraja u kojemu restoran posluje kao i prirodne materijale kao što su juta, slama, drvo i sl. Drveni jelovnici su dobro rješenje za to. Jelovnik može biti drugačiji i kreativniji i ne treba se uvijek držati standardnih okvira.

Uspjeh ne ovisi samo o količini jela na meniju, ali svakako ne smije biti ni oskudna, jer tada bi gostima ponuda mogla izgledati nedovoljna. Pokraj dobre ponude, svakako je kvaliteta ta koji će vratiti gosta u Vaš restoran. Razlika u količini ponuđenih jela razlikuje se od tipa restorana, pa tako jelovnik za restorane brze hrane nikako neće biti isti kao i jelovnik u elitnim restoranima.

U jelovniku pokraj naziva jela može stajati i opis, sastav, začini koji se koriste kao i etnički opis zbog kojeg će ga gosti smatrati više autentičnim. Ovo pomaže gostu ne samo pri odabiru, nego daje mogućnost zamjene neke namirnice ili začina. Tako ugostitelj može gostu izaći u susret, zadržati gosta, i time učiniti da se gost osjeća važnim. Uspostavlja se malo prisniji odnos, jer mu se pruža nešto što možda nije očekivao.
Pokraj informacije koje se odnose na količinu, cijenu i porijeklo namirnica, restorani sve više stavljaju i način pripreme (prženo, kuhano, grilano) u jelovniku. Na odabir jela može utjecati atraktivan način pripreme (pod sačem, pečeno u peći na drvima, spremano u woku i sl.).

Izbor fotografija u jelovniku

Jelovnik s fotografijama privlači veću pažnju gosta, ali one moraju biti profesionalno snimljene s dobrom dubinskom oštrinom, fokusom i kompozicijom. Ne preporučuje se amaterska fotografija koja pored jela sadrži i druge detalje. Fotografije koje se danas traže, treba imati krupan kadar, hrana u glavnom fokusu, lijepo aranžirana sa što manje dodatnih detalja. Jela koja se slikaju za jelovnik prije svega trebaju biti od svježe izabranih namirnica najbolje kvalitete. Boja tanjura, servirano jelo i ambijent trebaju biti u kontrastu. Klasične tanjure možete zamijeniti daskama  od raznih materijala (drvo, kamen, staklo i sl.).  Desert će lijepo izgledati u čaši ili teglici. Jedan od faktora koji utječu na fotografiju je dobro i kvalitetno osvjetljenje. Najbolja je dnevna svjetlost jer tako namirnice izgledaju svježe.