Od otvaranja obrta do prepoznatljivosti na tržištu
Otvaranje obrta, posebice uz poticaje za samozapošljavanje, čini se kao najteži dio procesa. Ali to je tek početak.
Kod otvaranja obrta ili firme najbitniji su odlučnost, ideja, plan i cilj. Već kod prijavljivanja na HZZ i čekanja na termin za radionicu vjerojatno znate što želite raditi. Mjere politike zapošljavanja i samozapošljavanja pametno će iskoristiti svatko tko ozbiljno želi postati “sam svoj gazda” i jednog dana zapošljavati druge.
Srećom, Hrvatskoj je od 2014. do 2020. na raspolaganju dvije milijarde kuna iz EU fonda pa je stopa nezaposlenosti mladih pala je s gotovo 50 posto na 21 posto. Što je super vijest.
Postoje neki nezaobilazni dijelovi procesa otvaranja obrta kao što su registracija imena i djelatnosti, prijava na mirovinsko i poreznu, otvaranje računa u banci i ostali administrativni koraci. Osmišljavanje imena obrta ili firme, dizajn logotipa i web stranice te cjelokupni brending, jednako su važni u tom procesu. Svaki dio je jedan korak bliže prema prepoznatljivosti na tržištu. Počnimo onda s najvažnijim koracima za ostvarenje tog cilja.
Odabir djelatnost
Pod time ne mislim na prepisivanje djelatnosti iz NKD kataloga, već odabir osnovne i glavne djelatnost tj branše kojom se bavite. Vjerojatno i sami već odavno znate čime se želite baviti. Tako je naša osnovna djelatnost prema NKD-u 74.10 Specijalizirane dizajnerske djelatnosti jer se uglavnom bavimo grafičkim dizajnom. Vrlo je važno odrediti smjer kojeg ćete se držati u daljnjem poslovanju. Osnova na kojoj će se temeljiti vaš cijeli branding. Koncept oko kojeg možete graditi i razvijati ostale djelatnosti.
Što se tiče procesa otvaranja obrta, imate mogućnost upisati neograničen broj sekundarnih djelatnosti. Ako vam netko od službenika kaže suprotno, to je zato što im se ne da ručno unositi sve djelatnosti.
Odabir imena
Došli smo do najvažnijeg dijela. Osmišljavanje imena za vaš obrt ili firmu. Kojim imenom se želite predstaviti svijetu? Koju asocijaciju želite pobudi kod klijenata? Koje riječi opisuju vašu djelatnost?
Sve je to dio brandinga koji je ključan i to na samom početku. Ako se ne smatrate nekim copywriterom, najbolje bi bilo da osmišljavanje imena prepustite stručnjacima. Ako branding prepustite branding agenciji ili manjem studiju, oni će za vas napraviti istraživanje tržišta, analizu konkurencije, provjere dostupnosti domene te osmisliti pregršt zanimljivih i jedinstvenih prijedloga imena. Osmisliti će vam ime koje je zvučno, pamtljivo, pitko i snažno. Naziv poduzeća koji ulijeva povjerenje i predstavlja snažan brend, bez obzira na to što još niste ni počeli. Osmišljavanjem naziva brenda udarate pravi temelj vašeg poslovanja.
Otvaranje obrta
Nakon toga je potrebno ispuniti prijavu za upis u obrtni registar. Taj OR obrazac možete skinuti s Interneta i sastoji se od dvije stranice A4 formata u kojem će biti navedeni osobni podaci, naziv i sjedište obrta, i lista djelatnosti. Nakon što se ispuni prijavnica, ide se u registarski ured gdje se donosi zahtjev za otvaranjem obrta.
Osnovati obrt možete u nadležnom uredu, ovisno o mjestu stanovanja, za Zagreb to je: Odsjek za obrtni registar, evidenciju kolektivnih ugovora i registar udruga sindikata i poslodavaca – Zapoljska 1, Zagreb, (općina Pešćenica), tel, 2333 777, fax: 610 0229. Osnivanje obrta može se vršiti i online putem sustava e-Građani.
Uz prijavnicu je potrebno dostaviti i par drugih dokumenata – fotokopija osobne iskaznice i ugovor o najmu poslovnog prostora ili ugovor o korištenju stana bez naknade. Uz to je potrebno donijeti potvrdu o uplati troškova otvaranja obrta od 270 kn. Nakon što je zahtjev zaprimljen, potrebno je pričekati do 14 dana, nakon čega postajete sretni vlasnik obrta.
Otvaranje računa u banci
Za obrtnike preporučujem PBZ Sinergo jer su relativno niski troškovi vođenja računa, jako su simpatični i aplikacija za mobilno bankarstvo je user friendly.
Prijava na Poreznu
Prijava je obavezna u roku 7 dana od dobivanja obrtnice i njima se donosi obrazac RPO, u dvije kopije (jedna se nakon ovjere zadrži) i fotokopija rješenja o otvaranju obrta.
Prijava na mirovinsko
Obrt je potrebno prijaviti u sustav mirovinskog i zdravstvenog osiguranja. Za prijavu na mirovinsko osiguranje potrebno je donijeti sljedeće obrasce:
Prilikom predaje navedenih obrazaca potrebno je priložiti presliku rješenja o početku poslovanja obrta. Navedene obrasce potrebno je predati prazne samo sa žigom i potpisom vlasnika obrta. Nakon što ste napravili upis u mirovinsko osiguranje, ono automatski vrši vaš upis u zdravstveno osiguranje.
Sve kopije – obrtnica, ugovor iz banke, obrasci i bjanko zadužnica dostavljaju se u HZZ i čeka se poziv na potpisivanje ugovora. Nakon potpisivanja ugovora, u roku od nekoliko dana, sredstva vam se uplaćuju na poslovni račun. Onda kreće zabavni dio!
Dizajn logotipa
Logotip je jednako važan kao i ime poduzeća. Logotip je simbol vašeg poslovanja. Dakle, ime i simbol čine prvi dojam vašeg obrta ili firme. Zar ne mislite sada o tome koliko je to uistinu važno?
Recimo, mi se zovemo Može. Iako samo ime uvijek stvara zbunjujuće situacije i nije se baš lako izdvojiti na Googleu s trećim licem jednine glagola moći, ali nema veze. Neki dan sam bila prvi put kod nove liječnice. Kada sam joj za obrazac rekla da radim u Može ona se sva ozarila jer je navodno čula za nas i bili smo na TV-u. Realno, nismo bili na TV-u i vjerojatno nije čula za nas..ali se ona osjeća kao da je.
Isto takav osjećaj pobunjuje kvalitetno dizajniran vizualni identitet. Već na prvi pogled imate osjećaj kao da oduvijek znate tu firmu i već joj nekako vjerujete. Osim toga, logotip je ključan kod stvaranja prepoznatljivosti na tržištu. Posebice zato što ljudski mozak lakše percipira i pamti sliku nego riječi. U današnje vrijeme digitalnog i vizualnog, logotip je ono bez čega ne možete.
Izrada web stranice
Sve više obrtnika shvaća važnost posjedovanja vlastite web stranice. Iako nas mnogi uvjeravaju da “to njima ne treba” jer imaju već uhodan posao, realno – treba vam web. Jednog dana taj uhodani posao može nestati i ponovo ćete morati tražiti nove klijente. Najbolji način za to je web stranica. Pomoću weba postajete vidljivi na Googleu te se možete oglašavati. Danas svi googlaju ono što žele kupiti, bez obzira je li riječ o roza čarapama ili ugradnji plina u auto.
Web stranica vam samo može pomoći i povećati promet. Ako vam već država s poticajima nudi mogućnost besplatne izrade web stranice, šteta bi bilo to propustiti.
Izrada posjetnica
Već smo pisali o tome zašto je izrada posjetnica tako važna za poslovanje. Možda vam se čini da je sve postalo digitalo, ali vi i dalje idete na sastanke i upoznajete nove ljude. Pružiti atraktivnu posjetnicu svom budućem klijentu je najbrži i najefikasniji način prijenosa informacije. Posjetnica je samo komad papira 9×5 cm na kojoj se nalaze svi vaši osnovni podaci. Kao što smo ih ovdje naveli – naziv poduzeća, logotip, web adresa, mail i kontakt broj. Kvalitetno izrađena posjetnica odmah će sugerirati profesionalnost i kvalitetu vaše usluge. Osim toga, dizajn i izrada posjetnica također spadaju pod prihvatljive troškove koje financira HZZ. Zar nije super osjećaj napokon imati svoje posjetnice?
Digitalni marketing
Digitalni marketing je jedno ogromno područje koje se izmjenjuje i nadograđuje iz dana u dan. Upravo je korištenje digitalnog marketinga put prema prepoznatljivosti vašeg poslovanja. Potrebno je izdvojiti vrijeme za samostalno učenje ili novac za pohađanje tečaja. Od besplatnih opcija predlažem Google digital garage gdje imate cijeli niz različitih tečaja iz svih područja djelatnosti, čitanje knjiga i članaka ili gledanje YouTube edukacija. Kod Google garage edukacije Fundamentals of Digital Marketing nakon 40 sati kratkih videa i jednostavnih testova dobijete Google certifikat.
Ako želite da vas netko “vodi” i stalno provjerava vaše znanje, upišite digitalnu akademiju svinaweb. Vjerojatno postoje i druge edukacije tog tipa, ali prema vlastitom iskustvu mogu reći da ćete tu naučiti ono što vam nitko ne želi reći. Ako položite sve ispite zasigurno ćete početi mjeriti napredak u svom poslovanju. U edukaciji se prolazi kroz najvažnije stavke digitalnog marketinga od izrade web stranice, Google oglasa i Facebook oglašavanja do SEO i Analyticsa. Uz to možete biti dosadni koliko god želite jer će vam oni riješiti svaki problem i odgovoriti na bezbroj pitanja.
Gradite svoj brand jedinstvenim konceptom i content marketingom. Komunicirate sa svojom publikom na vama svojstven način. Pokraj Googlea, Facebooka, Instagrama, E-maila i LinkedIna stvarno bi bilo glupo da se ograničite na samo jedan kanal komunikacije. Čak i kada mislite da vam to trenutno ne treba, vjerujte, trebat će vam. Kada ovladate tehnikama digitalnog marketinga, vrlo brzo će vam Analytics pokazati napredak.
Prepoznatljivost na tržištu
Kada prođete sve ove korake, vjerojatno ste već uspjeli. Vjerojatno ste već počeli prodavati svoje usluge ili proizvode. Jedino još trebate zadovoljiti svoje klijente. Dovoljno smo “mali” da se možemo apsolutno posvetiti svakom poslu. Možemo bolje i brže komunicirati s klijentima i izvršavati zadatke. Prednost svih obrtnika i manjih firmi leži u predanosti. Već prvom klijentu pokažite koliko vam je stalo i možda je već sljedeći tu, po preporuci. Oduvijek je word of mouth bilo najučinkovitije marketinško sredstvo. Preporuka je vrijednija od svake vaše kampanje. Jednom kada se taj kotač zavrti, samo je nebo granica.
Onda ćete vidjeti kako vaš obrt postaje vrelo novih ideja i mogućnosti. Gledate ga kao potencijal koji raste. Svaki dan je nova prilika za napredak. Ideje vam same od sebe dolaze i nikada ne stojite na mjestu. Imate stalnu težnju prema uspjehu. Predivan uspjeh koji je ujedno osobni ali i poslovni.